TOP NEWS

Thank you for visiting my blog. Any activities 'copy and paste' material are permitted provided must state taken from this blog. This site contains personal stuff, trend and lifestyle, make over, shopping alert, printing, beauty by seewed, design website and telco product.

--->...We serve U Better...Our Service is..<---

Monday 14 January 2013

Perusahaan Rumpai Laut Makin Berkembang


ARKIB : 22/03/2012

Sumber:
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0322&pub=utusan_malaysia&sec=Sabah_%26_Sarawak&pg=wb_02.htm#ixzz2HMHG6400 
© Utusan Melayu (M) Bhd 



LAHAD DATU 21 Mac - Perusahaan pengkulturan rumpai laut atau dikenali sebagai agar-agar di kalangan orang tempatan merupakan satu cabang pertanian yang boleh dikatakan semakin berkembang pesat di kalangan nelayan di Sabah.

Ia mula diperkenalkan kepada nelayan-nelayan tempatan pada 1978 oleh sebuah juru perunding dari Amerika Syarikat iaitu Aquatic Resource Ltd. yang berpusat di Hawaii.  Pada 1980 seluruh pengendalian projek ini telah diambil alih oleh Jabatan Perikanan Sabah.  Spesies rumpai laut yang biasa diusahakan oleh para penanam di Sabah ialah 'Euchema cottonii' dan Euchema kappayayachus alvarezii'.

Pada masa ini terdapat tiga kaedah pengkulturan iaitu sistem pancang, rawai dan rakit.  Pada bulan lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak merasmikan projek Mini Estet Sejahtera (Mesej) Akuakultur Kampung Nala yang melibatkan pengkulturan rumpai laut dan penternakan ikan baulu kepada 150 peserta Ketua Isi Rumah Termiskin (KIRT).

Projek rumpai laut telah bermula di Kampung Nala dan menjana pendapatan antara RM1,000 dan RM3,000 bagi setiap tuaian, manakala projek ternakan ikan apabila dimulakan dalam masa terdekat mampu menghasilkan pendapatan purata bulanan antara RM1,500 dan RM1,750 kepada setiap peserta.

Kerajaan negeri dengan bantuan Felda telah membina sebanyak 150 buah rumah dalam sebuah kawasan penempatan yang lengkap dengan kemudahan sosial lain seperti balai raya, klinik dan tadika.


0 comments:

Please leave a message, email or phone number to be contacted.