TOP NEWS

Thank you for visiting my blog. Any activities 'copy and paste' material are permitted provided must state taken from this blog. This site contains personal stuff, trend and lifestyle, make over, shopping alert, printing, beauty by seewed, design website and telco product.

--->...We serve U Better...Our Service is..<---

Tuesday 6 November 2012

5 Perkara Yang Perlu Dilakukan Selepas Bina Blog




Berikut adalah lima langkah asas untuk anda ikuti:

1. Menjejaki pelawat anda. (Tracking visitor)
Tiada apa-apa selain menggalakkan seorang blogger, untuk melihat jumlah pengunjung naik, tetapi juga untuk meneroka dari mana trafik anda datang dan blogpost mana yang paling popular.Jadi perkara pertama yang anda perlu lakukan, adalah untuk memantau trafik anda.
Aktifkan Google Analytics pada blog anda. Ia adalah percuma, dan mudah untuk digunakan.

2. Hantar blog anda ke enjin carian. (search engines)
Enjin carian adalah salah satu sumber utama trafik, jadi 'submit'kan blog anda ke Google, Yahoo dan Bing.
Tetapi terdapat enjin carian yang lain, yang anda boleh gunakan. Gunakan beberapa perkhidmatan percuma, seperti SubmitExpress untuk 'submit'kan blog anda kepada sedozen enjin untuk sekali submit.
Dan bersabar menunggu. Ia akan mengambil beberapa hari sebelum mereka akan mula merangkak mencari blog anda.

3. Sign up untuk beberapa alat 'webmaster' asas. (webmaster tool)
Webmaster Google membolehkan anda untuk tweak crawler Google (indexer laman web), untuk memantau bagaimana crawler melihat laman web anda, yang menghubungkan kembali ke blog anda.
Jika anda mengikuti langkah 2, anda akan telah 'submit'kan laman web anda ke Yahoo SiteExplorer, di mana ia menawarkan ciri-ciri yang setanding dengan Webmaster Google.
Dan anda juga boleh 'submit' laman web anda ke Bing Webmaster Center.

4. Hantarkan laman web anda ke blog direktori dan bookmarking sosial. (blog directory &amp; bookmarking social)
Menyenaraikan laman web anda dalam direktori akan membuat ia lebih mudah bagi orang lain untuk mencari blog anda, dan akan memberi lebih perhatian kepada yang meminatinya.
Direktori blog yang paling popular adalah Technorati dan Alexa. Anda juga boleh cuba direktori terbuka DMOZ, tetapi blog anda akan menunggu giliran untuk kelulusan oleh editor. Ini agak mengambil masa.

Sebagai pilihan, anda juga boleh mengemukakan blog anda untuk siri "katalog blog". Berikut adalah senarai katalog blog percuma. Klik sini. Sesetengah katalog akan memerlukan anda untuk menghubungkan kembali 'link back', iaitu memasuk pautan ke laman web mereka ke blog anda.
Blogging adalah semua tentang mewujudkan masyarakat, dan ia menjadi aktif dalam komuniti-komuniti ini. Mendaftar, dan bina blogposts yang paling relevan dan anda akan mula mencari untuk blogger yang mempunyai minat yang sama pada bookmarking sosial. Yang paling popular adalah: Mister Wong, StumbleUpon, Digg, Delicious, Mixx, Reddit dan Diigo.
Jika anda mempunyai masa, anda juga boleh mencari di sekitar forum-forum blog seperti forum Bloggeries.

5. Laksanakan beberapa asas Search Engine Optimization (SEO).
Jika anda benar-benar membina blog yang padat, ia amat berbaloi untuk anda mengoptimis Enjin Carian atau SEO untuk blog anda.
SEO adalah baik untuk meningkatkan kebarangkalian orang yang akan mencari blog anda melalui enjin carian. Jika anda membina blog melalui Wordpress, ia sudah mempunyai All-in-One-SEO plug-in, tetapi untuk Blogger, anda perlu masukkan secara manual, iaitu dengan mengedit template:
Masukkan yang berikut dalam template anda, hanya sebelum tag /head

Di mana KEYWORD1 ... 'adalah kata kunci carian yang paling penting untuk blog anda, contohnya:' Pertanian, pembangunan, kemiskinan, agroresearch '.

Dan kini ... blog anda telah bersedia untuk diterokai!

p/s:This article is from my old blog --> http://perjalananlifeaku.blogspot.com

0 comments:

Please leave a message, email or phone number to be contacted.