TOP NEWS

Thank you for visiting my blog. Any activities 'copy and paste' material are permitted provided must state taken from this blog. This site contains personal stuff, trend and lifestyle, make over, shopping alert, printing, beauty by seewed, design website and telco product.

--->...We serve U Better...Our Service is..<---

Wednesday 7 November 2012

Bila aku.. seorang guru... Bhgn 2

Ok kita sambung bahagian ke2  citer nie...

Masa tu aku terfikir gak, (boleh ke aku jadi cikgu?, boleh ke anak2 murid aku yang seramai 32 orang masa tu paham apa yang aku ajar, mampu ke aku mendidik mereka).  Disebabkan aku nie mmg tidak terlatih, so aku remain balik pengalaman aku masa aku kecik2 dulu, masa aku jadi anak murid satu ketika dulu.

Dulu, masa aku kecik2, aku nie klu di kalangan kawan2 aku, aku mmg ckp byk, tp klu depan cikgu tu, nk keluar satu perkataan pun susah... Nk ckp nk keluar pergi toilet pun payah.  Malu sgt nk berckp dan bertanya apa yang xpaham kat guru. Tp aku nk guru bg perhatian gak aku walaupun aku tak byk ckp, sbb aku anak murid dia.  Tp cikgu2 aku masa kecik2 dulu suka ckp ngan anak2 murid atau kawan2 aku yg mmg dah byk ckp. So, murid2 mcm aku nie, kira xglamer la bg diaorg.. Xdtg pun xperasan. Huhu..

So, aku guna pengalaman aku sebagai anak murid dulu, untuk dekat dengan anak2 murid aku..  Aku andaikan, diaorg semua mcm aku gak.  Apa yg aku rasa dulu, mereka pun rasa gak sekarang.  So, aku mula berkenalan dgn anak2 murid aku, dan aku panggil dioarang dgn nama panggilan kawan2 mereka.  Semua anak murid aku, aku panggil nama samaran diaorg.  Aku nak merealisasikan apa yg aku nak dari cikgu aku dulu. Dan aku lah cikgu impian diaorg.. Huhu..Nie kira mcm aku buat eksperimen la...

Kelas 3 Bijak nie, murid2 dia tergolong dari 2 golongan murid ar.. Murid yg pandai, kurang pandai. Tp Alhamdulillah, diaorg semua pandai membaca.  So, xsusah sgt dari kawan aku yg terpaksa mengajar mengeja dkt murid darjah 3.  Memang kesian, sbb anak2 murid dia masih blm mengenal huruf. Berbalik pada citer aku.  Subjek yang aku ajar masa tu Bahasa Melayu, Matematik, Pendidikan Seni dan Pendidikan Jasmani.  Dan aku juga merangkap Guru Kelas 3 Bijak.. 

Untuk subjek Bahasa Melayu murid2 aku kebykannya faham apa yang aku ajar, dh boleh memberikan jawapan yang betul tatkala menjawab soalan.  Cuma ada golongan yg menulis cepat dan ada golongan yg menulis lambat, kdg2 diaorg nie, marah pada kawan2 mereka yg lmbt menulis.  So, aku buat peraturan, sape tulis cepat, dia boleh main.  Suka la diaorg, semua nk tulis cepat2.. :) Aku rasa bahagia la, bila anak2 murid aku bahagia. 

Untuk subjek Matematik, mula2 prestasi sesetgh anak murid mmg sgt teruk, sbb malu bertanya.  Cara yang aku buat untuk mereka lebih ramah dengan aku, aku akan sentiasa berbual dengan mereka. Tanya pasal cuti, family mereka dan sbginya.. Sifir adalah satu benda yg menakutkan bg mereka.  Tp aku xpernah marah diaorg klu diaorg xtahu sifir cuma aku suruh diaorg mengira smpi betul.. Biar lambat asalkan betul kiranya. Ada satu kisah seorang anak murid nie, dia ada kembar. Dan kembar dia kelas ketiga, 3 Bijak adalah kelas kedua. 

bersambung lagi ke bhgn 3..

p/s:This article is from my old blog --> http://perjalananlifeaku.blogspot.com

0 comments:

Please leave a message, email or phone number to be contacted.