TOP NEWS

Thank you for visiting my blog. Any activities 'copy and paste' material are permitted provided must state taken from this blog. This site contains personal stuff, trend and lifestyle, make over, shopping alert, printing, beauty by seewed, design website and telco product.

--->...We serve U Better...Our Service is..<---

Wednesday 7 November 2012

Bila aku... seorang guru... Bhgn 3

sambungan bhgn 2...


Dia mmg seorg yg pemalu. Mmg xpernah mintak izin keluar pergi toilet pun sblm nie.  Jarang bercakap. Dia bknnya xpandai tapi perasaan takut dia tu yg menebal.. (aku dulu masa kecik2 pun mcm tu jgk) Aku pernah gak wat kuiz mcm cikgu kita masa kecik2 dulu.  Berdiri dan baca sifir sblm blk sekolah.. Apa lg, bila tiba giliran bdk nie, suruh baca sifir jer dah menangis.. Dan murid2 lain ketawa lah.. Terpaksa la suruh bdk2 lain diam dan dgr apa yg dia nk baca.. walaupun pada mulanya dia agak susah untuk keluarkan tiap patah perkataan untuk baca sifir. Tp sbb cikgu dia dan kawan2 dia bagi ruang untuk dia, dia dah boleh bercakap atau membaca sifir. Walaupun lambat dan terketar2 kami masih, sedia mendengar dia menghafalnya sampai habis.  Dan bdk tu dah berani nk bertanya apa yg dia xpaham dan berani ckp nk pergi toilet.  Alhamdulillah, rupanya rasa takut tu, boleh hilang jika ada sokongan moral..

Murid2 aku nie semua special, semua ada sifat yg tersendiri.  Ada sorang anak murid aku nie, tiap2 minggu bagi aku hadiah.  rantai la, cincin la, minyak wangi la.. Yela sbb dia org senang skit, tp bila asyik bg jer segan gak aku.  So, aku dh bgtau dia supaya simpan je duit dia tu utk beli benda lain atau simpan jer.  Ada juga yang mak dh xde, umur 9 tahun dah masak nasi goreng utk adik lepas balik sekolah.  Kesian kan. (Pastu suh aku kawin ngan ayah dia lak tu.. huhu.). Ada murid yang ayah dia kena penjara atas kesalahan merogol adik ipar yg kurang upaya.  Kesian budak nie, suka buat jahat sbb nk tarik perhatian org.  Aku pernah tgk dia letak brg sekolah si A, dan letak dalam beg sekolah si B. Dengan harapan si A dan  si B bergaduh. Tapi aku sempat letak blk brg tu.. So, bila aku tgk mcm tu, aku sering la berbual dgn dia. Mgkn dia rasa sunyi, atau xde org yg nk mendengar cerita dia. Lepas kejadian tu, dia dh ok dah.. Dah xde wat jahat lagi.

Sorang lagi, ada masalah ayah dia ngan mak dia nak bercerai.  Selalu xde org jemput nk dtg sekolah.  Kesian sgt. Terkedu bila tanya masalah dia, dia ckp mak ngan ayah dia dah nk bercerai.  Bdk umur 9 thn tahu pasal menda2 mcm tu. Selalu gak dia menangis sbb kena tinggal sorang2.  Klu aku nmpk aku teman la. dia bdk yg sgt baik. Hhhmmm.. rindu dkt  diaorg2 nie...

Ada lagi kisah pasal aku jadi cikgu nie.. Tp hari nie masa mcm xmengizinkan plak.. Ada hal yg perlu dibereskan.. So kita smbung lagi nanti bhgn ke 4..

p/s:This article is from my old blog --> http://perjalananlifeaku.blogspot.com

0 comments:

Please leave a message, email or phone number to be contacted.